Podcast URL: https://open.spotify.com/episode/5t5M11ebF1jILC1Hch7CYC
Episode Description
1.
Dahulunya, Malaysia pernah
diancam dengan kes-kes wabak seperti virus Nipah, virus Zika, Chikungunya,
selesema burung dan beberapa lagi lain. Berdasarkan pemerhatian Dr, boleh Dr
ceritakan pengalaman Malaysia dalam menangani wabak ini terdahulu?
CH:
Memang benar bahawa Malaysia pernah menangani wabak-wabak yang membawa
derita mahupun maut kepada masyarakat sejak kemerdekaan negara. Contoh-contoh wabak
penyakit pada zaman dulu berleluasa seperti campak, tibi, batuk kokol,
pertusis, polio dan lain-lain, semua ini kini telah dalam kawalan kerana
wujudnya vaksin yang berkesan dan diberi kepada kanak-kanak sejak awal.
Benar juga bahawa wabak penyakit baru yang lebih kontemporari terutamanya
Nipah dan SARS memberi cabaran yang besar kepada pihak pemerintah negara kita.
Semuanya dikendalikan dengan agak baik, kerana ciri-ciri penyakit berbeza
dengan COVID-19, orang yang dijangkiti lebih mudah dikesan dan dikuarantinkan. Hanya 5 kes SARS dan 2 kes MERS dilaporkan
kepada WHO yang telah dikendali oleh Malaysia, adalah dianggap penyakit telah
dibendung kerana wujud unit aktif terhadap pemantauan penyakit dengan kerjasama
antarabangsa dalam pengkongsian ilmu pengetahuan and informasi.
Susulan dan hasil daripada wabak SARS , Malaysia telah menetapkan satu
dasar strategi yang komprehensif yang berjudul: Malaysia Strategic Workplan for
Emerging Diseases (MySED Workplan) pada 2012. Versi kedua dikemaskini dan
dikeluarkan pada 2017 susulan ancaman wabak Zika, dalam versi dasar strategi
ini, Crisis Preparedness and Response Centre (ataupun lebih dikenali sebagai
CPRC) telah ditubuhkan. Ini telah menyediakan Malaysia menangani COVID-19 pada
peringkat awal dengan lebih bersistematik, dan Malaysia adalah di antara
negara-negara pertama yang dapat mengesan virus SARS-CoV-2 dengan secara PCR
dalam laboratori.
2.
Setahun yang lalu, negara
China mengumumkan kematian Covid-19 yang pertama (Januari 2020). Kini wabak ini
adalah antara 10 wabak yang membawa maut disenaraikan di dalam sejarah dunia. Pada
pandangan anda, adakah Malaysia sebenarnya bersedia untuk menghadapi situasi
pandemik sedemikian?
a) Dari segi fasiliti (keperluan dan kemudahan kesihatan)
CH:
COVID-19
adalah antara wabak penyakit yang sukar ditangani. Ia jauh lebih mudah
dijangkiti dan memberi risiko maut yang berkali ganda lebih tinggi daripada
selsema influenza.
Oleh kerana konflik aktiviti manusia dengan alam semulajadi kerap berlaku dan komuniti masyarakat semakin berpeluang berinteraksi dengan haiwan liar , adalah dijangka wabak-wabak penyakit seperti COVID-19 akan berlaku dengan kekerapan yang lebih tinggi berbanding dengan zaman dulu.
Walau bagaimanapun, COVID-19 wujud atau tidak, fasiliti kesihatan di KKM haruslah dipertingkatkan, kerana kapasiti sekarang telah jadi sukar memuaskan permintaan orang awam yang semakin tinggi. Sebelum pandemik, sesiapa yang kerap pergi melawat hospital pakar kerajaan ataupun hospital besar negeri, akan tahu bagaimana sesak dengan orang ramai dalam fasiliti tersebut. Bilangan katil juga tidak mencukupi di sesetengah hospital; banyak alat peralatan perubatan perlu diperbaiki ataupun dibeli yang baru bagi menaikkan taraf ataupun “upgrade”; lebih banyak hospital ataupun klinik dibangunkan terutama di kawasan bandaraya yang sering menghadapi kesesakan.
COVID-19 adalah lawan yang luar biasa. Dengan jangkitan yang berleluasa ataupun hilang kawalan pada peringkat komuniti tempatan, tiada negara boleh menampung permintaan rawatan penyakit kalau setiap hari ada kemasukan beribu-ribu pesakit baru harus dijaga. Jadi, dari pengurusan dan kawalan penyakit, fasiliti yang lebih penting dan diperlukan adalah seperti apa yang telah diumumkan oleh kerajaan dalam bajet baru-baru ini: Institut Penyakit Berjangkit di Bandar Enstek Negeri Sembilan.
Haruslah saya nyatakan juga, usaha menangani situasi pandemik dan rawatan bukan hanya tanggungjawab kerajaan sahaja, seolah-olah sektor kesihatan swasta boleh dikecualikan. Mereka juga diminta oleh orang awam untuk memikul beban bersama kerajaan juga, dan memberi kemudahan kepada pesakit yang dijangkiti ataupun dikuarantinkan. Dalam tempoh krisis kemanusiaan, usahlah mereka katakan menjaga keuntungan ataupun ‘bottom line’ mereka – pihak pengurus fasiliti perubatan haruslah diingatkan tentang Tanggungjawab bersama dan ‘People before profit’ – Kebajikan masyarakat didahulukan.
b) Dari segi kakitangan kesihatan
CH:
Sudah pasti sekarang frontliners kita amat berpengalaman semasa
menghadapi pandemik COVID-19, sama juga frontliners di seluruh dunia, tetapi
wabak pada masa depan mungkin muncul dalam bentuk dan cara jangkitan yang jauh
beza. Jadi, persiapan terhadap wabak akan datang adalah penting dari segi
kawalan penyakit wabak.
Tidak dapat dinafikan bahawa lebih ramai kakitangan kesihatan
terutamanya pengamal-pengamal perubatan ataupun ‘frontliners’ anggota-anggota
barisan hadapan diperlukan untuk menjalankan tugas untuk menangani dan merawat
jangkitan penyakit baru, tetapi lebih-lebihnya untuk memuaskan permintaan
perkhidmatan kesihatan menjaga orang awam.
Untuk makluman anda, rancangan kerajaan untuk memperkembangkan tenaga kerja terutamanya untuk penjagaan kesihatan, telah ditetapkan dan sedang dijalankan. Langkah tersebut adalah untuk memenuhi permintaan servis penjagaan kesihatan atau perubatan yang semakin meningkat di Malaysia. Rancangan adalah mustahak dan munasabah, TETAPI masalahnya adalah pelaksanaan rancangan haruslah diberi kerjasama oleh pihak lain daripada kerajaan juga, seperti Jabatan Perkhidmatan Awam yang menentukan dan mewujudkan jawatan tetap rasmi kepada pengamal-pengamal perubatan yang menunggu. Situasi inilah adalah konundrum yang dihadapi oleh doktor kontrak.
3.
Berikutan keadaan pandemik
ini, banyak kelemahan yang tidak dipedulikan mula timbul. Salah satu
daripadanya adalah isu kontrak bagi kakitangan kesihatan. Seperti yang dapat
kita lihat dalam laporan berita mengatakan bahawa adanya jurang yang besar antara kakitangan kesihatan kontrak dan kakitangan tetap. Dr boleh terangkan
mengapa jurang ini berlaku dan apakah perbezaan antaranya? Dan mungkin Dr boleh
kembangkan lagi bagaimana masalah ini berlaku? Apakah antara faktor disebalik
isu ini?
CH:
Status kakitangan kesihatan kontrak dan kakitangan tetap ada perbezaan dan jurang, ini sememangnya dapat dijangkakan. Manfaat dan kebajikan kepada kakitangan perkhidmatan awam sepatutnya hanya diberi layanan setimpal sekiranya anda adalah kakitangan tetap.
Tetapi, isu atau masalah kontrak ini timbul kerana dasar kerajaan yang
tidak koheren, menyebabkan ramai yang berlayak diterima sebagai kakitangan
tetap terpinggir kat luar sebagai kakitangan kontrak. Ini tidak adil pada titik
permulaan, jadi, ini adalah tanggungjawab kerajaan untuk menjaga kebajikan
doktor kontrak dan cuba memberi layanan yang hampir serupa kepada kedua-dua
kumpulan, janganlah ada diskriminasi kerana status kerja yang di luar kawalan
pengamal-pengamal kesihatan tersebut. Mereka bekerja sama panjang dan sama
berat, sepatutnya diberi manfaat yang hampir sama.
Janganlah menyalahkan graduan
perubatan yang ramai, ini semua adalah dalam jangkaan kerajaan semasa buat unjuran jumlah permintaan jawatan
dan jumlah graduan serta jumlah tenaga kerja yang diperlukan oleh sektor
kesihatan. Kerajaan haruslah mengubahsuai dasar polisi bagi mengambil lebih
ramai doktor kontrak ke dalam sistem perkhidmatan awam dan mengecualikan
sesetengah bahagian dalam kementerian dalam rancangan optimisasi saiz
kakitangan.
4.
Selain isu kakitangan
kesihatan, berita seperti katil hospital tidak cukup, pesakit kongsi tangki oksigen
juga turut dilaporkan. Adakah ini masalah yang turut dihadapi oleh
negara–negara lain? Adakah fasiliti kesihatan di negara kita memang tidak mampu
untuk menampung pesakit? Adakah ini masalah yang baru semasa pandemik atau
masalah yang sedia ada sebelum pandemik berlaku?
CH:
Ya, banyak negara mengalami masalah tersebut, ada yang menghadapi
situasi jauh lebih teruk daripada Malaysia. Contohnya, India semasa dilanda
dengan gelombang jangkitan Delta varian tahun ini. Bersyukurlah kerana Malaysia
masih ada sistem kesihatan awam yang sempurna dan tidak bergantung banyak
terhadap sektor swasta. Berfikirlah apa rupanya jika kerajaan haruslah sentiasa
berunding dengan pihak swasta yang berbeza atas pelaksanaan program atau dasar
memberi rawatan dan ujian COVID-19.
Memang benar bahawa pandemik COVID-19 kali ini, seperti apa yang berlaku
pada bulan Julai dan Ogos tahun ini, telah memberi cabaran agak besar sampai
melumpuhkan sesetengah sistem penjagaan di negeri-negeri dan hospital-hospital
tertentu. Akibat daripadanya, ramai yang dijangkiti dan dikorban kerana tidak
dapat rawatan dengan sempat.
Sebelum pandemik COVID-19, sudah diketahui bahawa bilangan katil di
hospital KKM adalah agak penuh, sehingga semua hospital utama negeri sampai 70%
dan ke atas. Hospital Tengku Ampuan
Rahimah di Klang telah pun mencapai hampir 90%. Tragedi kematian
beratus-ratusan berlaku di Klang semasa bulan Julai-Ogos adalah sangat sedih
dan mengecewakan. Jadi kerajaan haruslah mengutamakan isu kesihatan selepas apa
yang telah berlaku di sektor kesihatan awam semasa pandemik. Malangnya, dari
segi bajet 2021 dan 2022, saya tak nampak kemahuan politik yang kuat dan ketara
berkenaan peningkatan pelaburan dalam sektor kesihatan awam.
5.
Dalam belanjawan yang baru,
adakah Kerajaan memberikan lebih banyak bajet dalam meningkatkan fasiliti
kesihatan dalam fasa pemulihan Covid-19?
CH:
Dukacitanya saya maklumkan, Tidak, kerajaan gagal melabur secukupnya
mahupun merentasi jangkaan minimum saya. Peningkatan peruntukan untuk KKM
adalah terendah dalam 6 tahun, hanya sebanyak 1.5%, Ya, walaupun ada penambahan
bajet bagi pengurusan ia hanya 3%, saya anggap jumlah ini hanya cukup bagi
pelarasan seperti gaji kakitangan.
Apa yang sangat mengecewakan saya adalah peruntukan bagi bajet pembangunan.
Sebanyak RM440 juta telah dipotong. Apa mesej yang hendak kerajaan hantarkan,
sedangkan masyarakat, aktivis dan orang awam banyak menyatakan bahawa pelaburan
serius haruslah dituju kepada sektor kesihatan awam, dan pembangunan serta
naik-taraf fasiliti dan kemudahan KKM harus dirancang dan dilaksanakan.
Mestilah anda tahu, jika nak bina satu hospital, ia akan ambil masa tempoh
lebih kurang 5 tahun. Kalau lewat bermula projek, maka terlewatlah manfaatnya
dibawa kepada masyarakat setempat. Kelewatan semua ini adalah berkaitan dengan
peruntukan, dan ini bukan perkara yang remeh-temeh, tetapi melibatkan nyawa dan
kesejahteraan orang ramai.
6.
Malaysia dijangka selesai
memberi suntikan lengkap vaksin COVID-19 kepada sekurang-kurangnya 80 peratus populasi
negara menjelang 3 Disember depan. Imuniti kelompok adalah harapan dalam memutuskan
rantaian jangkitan wabak ini. Setakat 17 Nov lalu, tahap vaksinasi negara juga
mencapai 76.2%. Walau bagaimanapun, ada sesetengah individu atau kelompok yang
tidak mahu mengambil suntikan vaksinasi. Pada pandangan Dr, adakah seseorang
mempunyai hak untuk menolak daripada divaksin atau ini merupakan kewajiban
rakyat di setiap negara untuk ambil?
CH:
Ya, seseorang ada hak untuk menentukan apa yang dimasukkan ke dalam badan
sendiri. Tiada orang sepatutnya buat keputusan bagi seseorang, jika orang itu
boleh berfikir dengan waras dan umurnya cukup matang. Konsen, ataupun
‘persetujuan’ individu adalah mustahak dalam pertimbangan etika perubatan. Sekiranya
pembuatan seseorang tidak mengganggu ataupun menjejaskan hak orang lain, dialah
yang harus bertanggungjawab atas keputusan dan tingkah laku sendiri. Dalam isu
vaksin COVID-19, orang yang menolak vaksin mungkin berpeluang dijangkiti dan
mengalami penyakit teruk sehingga risiko kematian, tapi mengikut pengetahuan
sains terkini, orang yang divaksin ataupun tidak divaksin masing-masing ada
peluang yang lebih kurang sama untuk menjangkiti orang lain. Jadi, orang yang
tolak vaksin tidak harus dipersalahkan dan didiskriminasikan. Walaupun
keputusan untuk tidak menerima vaksin, pada pendapat saya, saya tidak menggalakkan.
Saya boleh memberi keterangan kenapa vaksin ada banyak manfaat, tetapi jika
seseorang masih tegas atas pendirian itu, dialah yang akan menghadapi risiko
dan mungkin akibat yang lebih besar. Saya tidak akan berasa simpati jika
keputusan seseorang memudaratkan sendiri.
Akan tetapi, saya berasa kerajaan tidak wajar untuk menjadikan imunisasi COVID-19 sebagai wajib ataupun de-facto wajib. Seorang individu mesti ada hak untuk membuat keputusan terhadap apa yang dimasukkan ke dalamnya sendiri. Jika tidak, masyarakat ini adalah amat dahsyat jika seseorang boleh dipaksa.
No comments:
Post a Comment