Sunday, January 22, 2006

温习之余的牢骚

目前的我正积极面对着考试,也感受到考试带给我的压力了。(考期是二月15日至17日,两科主要科目)。与其说我要争取更好的成绩,倒不如我先担心我可能连去年考取的成绩等级都会失守。这是我较实际的担忧。我曾检讨过为什么我不会做得特别好。首先,‘特别好’在很多人的定义是要获取第一等级学位。我在心态上从来都不追求这东西-管 它叫虚荣也好,功利也好,或正面意义的学术能力也好。我认为,我是有可能可以达到这地步的,如果我肯放下我身边很多的活动或个人兴趣。是的,认识我的人都 知道我的兴趣实在是太广泛了。我的个人兴趣也是我的生活的一大部分,难以分割。虽然我是来到远方求学,我的生活平衡还是必需兼顾。我不希望只是过着读书的 生活。

确实,我会每天 用不少的时间阅读网上新闻,也许也会花些时间在娱乐方面(音乐,电影)。我的确因为额外选修政治学和德语班,而用不少时间专注在那些方面。不少人,甚至我 妈都会嫌我参加舞蹈会浪费太多的时间,再加上本身也参与不少其他的学会。但是,我不认为那是我的成绩不好的导因。

我必须承认的是我有面对学业上的一些难题-比如说我读书/温习功课时的专注力不够,读书的效率和进展总是很慢。很难说那是为什么-- 也许我满脑子总是有太多的东西想,也许我不会拒绝别人或外在的诱惑,也许自己碰到不喜欢的科目领域而萌生起的逃避心态有时自己对此蛮懊恼的。

再说,一个不争的事实,自从Form 5 开始,我的学业表现疲弱,逐渐走下坡路这可能与我的心态上的转变有关系。对我来说,读书的意义是真的为了获取有用的知识,以便将来可以实践它,运用在生活。成绩并不能说明些什么--最重要是你读书的热忱。到底什么是你的目的或驱动力才是每个人必需回答的问题。我从来不把在大学所选修的科系当作未来‘赚大钱’的跳板。想象一下,潜意识首要目的是‘赚大钱’的医生或律师会是一个怎么样的人?崇高的职业道德和任务去了哪里?

所以,我在大学,就是要获取相关知识的精髓。成绩分数也许只是身外之物。以后我要别人问我到底为国家社会人民贡献了什么,根本不屑别人问我大学成绩考得如何。

不过,既然来到了英国深造,又在顶尖大学念书,也不可以对自己没有要求。况且父母出了那么大笔金钱供我来这里深造,我也有一定的责任考取一定的成绩。至少’B’等级也不是什么高要求,我一定会尽我全力去达到虽然这对我来说已是很大的挑战了。

其实,在我的朋友圈子里,不知有多少真正了解我的现况。不少人仍停留在小学和中学时期对我的印象--他们总觉得我做任何事情,尤其是学业方面,是一定可以的,或毫无疑问的。可是,他们也许不懂,很多时候,我希望能得到他们更多的鼓励和支持,激励我的士气。

因为有了这个博客网,我有了发我个人牢骚的空间。希望你们不会介意如果你们想听我的心底话。

---------------------------------------------------------------------------------------------

I will have my first 2 major exam papers in middle of the next month. Currently I’m striving hard in the preparation for it. My fear is that I could not even ‘defend’ my last year’s grade – which is not very satisfactory too. My aim is only 2nd upper class and above, is it too demanding? No. I don’t think so. But it is already a very big challenge for me to achieve it.

I’m facing my study problems also – my progress doesn’t look good. You can say it’s not efficient or just too slow. Perhaps I get too many distractions and also I am not good in declining ppl’s invitation (to chat or to go out, etc). Also maybe it is due to the fact that I am kinda in the ‘escapism’ mood when I encounter those topics in my subjects that I really don’t like.

Although I understand my obligation as a student (in one of the top universities in the world) here at overseas, I cannot disrupt or concede my healthy and balance way of life that I’m living now just to acquire my grade as high as 1st class honour. I do not really care about how the grade will look like, as the knowledge I learnt in university is for the practical application in my life in future. Result is merely numbers and alphabets which mean nothing, if you do not use the knowledge in a constructive way with the respectable objective committed for your profession. Instead of ‘what is the grade you obtained in your degree’, I rather being asked ‘what is your contribution to the society, country and your people with the knowledge you learnt at overseas country’.

Sometimes, I admit that I am weak in my will, I need more support or more motivations from my friends. I hope them not to assume that I should have no problem with my life (esp academically), like how they remind me in the past when elementary or secondary school period.


1 comment:

Wei Kang 小康 said...

Hm...I agree wif ur opinion...
Dun b too stress ya...
Exam is indeed not a v good means to gauge the standard of a student, but it is still the main tool tat can b used to measure a student's understanding in a subject.
Dun worry..I will giv u my 101% moral support!
Chee Han Boleh~~