Friday, January 20, 2006

Surat terbuka

Surat terbuka kepada rakan-rakan sekolah bangku saya yang amat dikasihi:

Merujuk kepada perkara lawatan ke rumah guru-guru pada Tahun Baru Cina tahun ini, yang disimbolik sebagai tradisi yang amat mulia bagi tahun lepasan sekolah kita, yang sudah berterusan banyak tahun yang lalu.

Saya beri sokongan padu kepada cadangan tze mun yang berlandasan. Yuan Mei ialah calon terbaik dan tersesuai yang saya boleh fikirkan untuk misi yang agak mencabar ini. Biarlah kita semua pun bekerjasama dengannya, agar tahun ini kita boleh mengadakan rancangan pengunjungan ke rumah guru-guru dengan berjaya!

Saya tulis kata dari hati saya dalam Bahasa Malaysia. Inilah adalah 'tribute' saya kepada Cikgu Pua and cikgu-cikgu lain yang saya hormati dan kasihi. Saya sangat inginlah melawati mereka, hanya tetapi saya tidak berupaya. Jadi, kepada sesiapa yang masih ada hati, tolonglah, janganlah sampai kesal nanti hendaklah menjumpa mereka (saya tidak bawa makna yang lain). Sila menghargai sementara sentiasa menjalinkan perhubungan baik kita dengan cikgu-cikgu yang masih berada.

Itu sajalah mesej daripada saya yang sedih jikalau rancangan tahun ini gagal sekali lagi.

Saudara Chee Han.

3 comments:

wanaimran said...

hi chee han, nice blog you got here.

quite happy to see you wrote an entry in Bahasa Malaysia, though i must admit that it does sound as if you were thinking the words and sentences in English and literally translated them into Malay. cos some of the structure of the sentences are off ;-p

anyway, good effort and keep it up! btw, happy birthday to you!

cheehan85 said...

Thank you ! You are the first to leave me comment! wow~
Thank you for pointing out that my BM is still not up to the level that i'm supposed to be. hehe.. i think i am abit berkarat (rusty) adi... And that's why i must practise more!!! Language is something very unique, just like other knowledge, once you don't use it often, it will lost eventually. BM is still a very important language in our beloved country, and i still need to use it to communicate with people when i get back. Therefore, I must improve it whenever i can, especially my speaking part... hehe.. actually i hate mixing languages like rojak one.

Minta maaf kalau saya telah memalukan bahasa rasmi negara kita.

wanaimran said...

Minta maaf kalau saya telah memalukan bahasa rasmi negara kita => i do not think you are shaming our national language in any way by using it; in fact, i think your efforts to try and write in it is very much laudable!